Efter 10 med Malou

Hela denna veckan har Efter 10 med Malou handlat om barn och barnuppfostran. Detta har jag tittat en hel del på då Sigge brukar sova vid den tiden. Eller jag lyssnar snarare på det.. Men hur som, detta har gjort att jag funderat en hel del den här veckan på just barnupfostran. Jag har sett så många exempel på barns sätt, i och med att jag jobbar inom skolan och förskola, som jag INTE tycker om och som jag inte vill att Sigge ska bli. Personligen tror jag det är oerhört viktigt att sätta gränser, att inte skämma bort ett barn. Jo, med kärlek och ömhet, men inte med saker och framför allt inte låta det alltid få som det vill! Säger mamma nej så är det nej. Visst kommer det att uppstå konfliktsituationer med gap och bråk, men jag tror på att det är bäst i längden att stå på sig. 

Det kan ju gälla allt från att inte dra katten i svansen till att det räcker med en kaka till fikat. För barn som alltid får som de vill får det inte lätt när de blir större och ska agera med andra barn. Hela livet är ett givande och ett tagande och får man inte lära sig det som liten så blir det svårare och svårare ju äldre man blir. Detta är ju givetvis min högst personliga uppfattning och jag ska göra så gott jag kan för att upprätthålla det! Som tur är är Marcus av samma åsikt och vi kan prata om allt så även detta är sånt man får hjälpas åt att påminna varann om. Det kommer säkert att bli supersvårt att hålla det alltid, att behöva ta en dust med barnet varje gång vi har olika uppfattning. Men jag tror inte man hjälper ett barn genom att alltid låta de "vinna". Sen när det gäller sötsaker och godis så är det inte en hälsosamt för barn och jag ska absolut inte äta en massa sånt och kommer heller inte tvinga i Sigge en massa. Självklart kommer han att få äta kakor och godis när han blir äldre men med måtta.

Nu har jag vart lite djup, men var tvungen att få ur mig det, har funderat på detta hela veckan då jag tittat på detta program.

Idag står fika i Vessige på schemat. Vi har letat som tokar efter nåt kul att köpa till Meija, men i denna stad är utbudet liiite mindre. Men vi hittade en sak till slut, inga kläder blev det, för det är för tråkigt att köpa här, alla barn kommer ha samma kläder till slut :) Ska passa på att köpa kläder till Sigge när jag ändå är i Göteborg en gång i månaden, det finns lite mer att välja mellan. Bara att gå in på HM eller Lindex är skillnad. Sen är bemötandet många gånger bättre. En stor känga till folket som jobbar på Lindex i Falkenberg, ni måste hata ert jobb!! Sök nytt!!

Nu har Linda fått ur sig lite funderingar, det känns skönt i magen att få det!

Kärlek


Kommentarer
Postat av: maggie

Jag håller helt med dig! Puss

2009-09-18 @ 11:05:57
Postat av: Emelie

Det var djupa tankar och ord Linda. Jag hoppas verkligen du kommer att fullfölja dina tankar och värderingar. kan lova er att trotsåldern är en riktig prövning...mkt konflikter blir de. Jag är oxå glad över att Fidde och jag tänker lika. Ses snart... Kram

2009-09-18 @ 11:10:25
Postat av: karin Danielsson

Håller med dej...men trotsen kom fortare än jag kunnat ana. Svante var bara två år när han blev arg på mig och sa "Fan du mamma. Jag äter opp dej!" Nu kan han ropa "Nä jag stämmer(bestämmer) Mamma!" så fort han inte får som han vill. Tur att de är så söta...kan ju oftast inte göra annat än skratta åt dem (när de inte ser förstås):

2009-09-21 @ 17:21:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0